Nieuw
Zeeuw Meisje
Het Nieuwe Zeeuwse Meisje, 2011
Zeeuws Meisje is al meer dan 100 jaar het gezicht van het gelijknamige margarinemerk. Met slogans als ‘geen cent te veel’ en ‘ons ben zuunig’ speelden de reclames in op de vermeende zuinige volksaard van de Zeeuwen. Voorbij het belegen imago van het margarinemerk ziet Rem in 2011 de beeldende kracht van de traditie. Hij begrijpt dat het hoog tijd is om dit Zeeuwse icoon een nieuwe identiteit te geven.
Oproep voor het nieuwe Zeeuwse Meisje
Via diverse kanalen, waaronder Omroep Zeeland, doet Rem een oproep aan het Nieuwe Zeeuwse Meisje om zicht te melden met een origineel idee voor een fotosessie. “Ik wil onderzoek doen naar wie in deze tijd het nieuwe Zeeuws Meisje is,” zegt hij. “Een 80-jarige in lingerie op een hemelbed van Zeeuwse klei, een tiener die als Lady Gaga 's ochtends de koeien melkt – het kan allemaal.”
Het oude Zeeuws Meisje
Het margarinemerk, dat bestaat sinds 1894, gebruikte als logo een tekening van een meisje in Zuid-Bevelandse dracht, met de typerende spiegels in de kap. In 1975 organiseerde eigenaar Unilever voor een reclamecampagne de eerste Zeeuws Meisje verkiezing; Elma Petter-van den Berge werd het officiële gezicht van het merk. Ondanks diverse vervolgcampagnes met bijbehorende verkiezingen raakte het merk in versukkeling. In 2017 werd Zeeuws Meisje verkocht aan een Amerikaans investeringsfonds.
Grote betrokkenheid
Rems zoektocht naar een Zeeuws Meisje dat echt een nieuw boegbeeld voor Zeeland zou kunnen zijn, raakt een gevoelige snaar. Honderden ideeën krijgt hij toegestuurd, waarvan er 20 worden gerealiseerd. Zeeuws Meisje gaat onder andere op de foto als mosselmeisje, bolusmeisje, schapenwolmeisje, palingmeisje en kleimeisje. Meer dan 10.000 mensen stemmen online op hun favoriete Zeeuws Meisje en de spannende verkiezingsavond vindt plaats in een volgepakte Timmerfabriek in Vlissingen.
En de winnaar is...
De juryleden, commissaris van de Koningin Karla Peijs; gedeputeerde Sjoerd Heijning; Danny Vera (muzikant); en Marjan Ruiter (directeur Zeeuws Museum), kiezen uiteindelijk voor de zestienjarige Anne van Weenen. Ze draagt een eigenzinnige interpretatie van de Zeeuwse dracht, waarvoor ontwerpster Marty Westrate de kleding van haar oma gebruikte. Anne is blij met haar verkiezing, die haar ambities om model te worden een boost geeft. Maar de grootste winnaars zijn de Zeeuwen, die eindelijk een Zeeuws Meisje hebben met een eigentijds imago.
De fotosessies zijn tentoongesteld in De Drukkery in Middelburg.